
Εκατό χιλιάδες (100.000) παιδιά έμειναν έξω από τις κοινωνικές δομές (ΚΔΑΠ, Βρεφονηπιακούς και Παιδικούς Σταθμούς), και τουλάχιστον 25.000 εργαζόμενες και εργαζόμενοι σ΄αυτά, στα πρόθυρα της ανεργίας, καταγγέλλει ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης
Για «τραγικό απολογισμό» που «πλήττει κυρίως τις δημοτικές δομές, ιδίως την περίοδο κρίσης, ανεργίας, εργασιακής αβεβαιότητας που διανύουμε», αλλά και την ίδια την κοινωνία, κάνει λόγο ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης στη σχετική επιστολή που απέστειλε στο προεδρείο της ΚΕΔΕ, στη σκιά των αποτελεσμάτων που ανακοίνωσε η ΕΕΤΑΑ για τη δωρεάν φιλοξενία των παιδιών στις κοινωνικοπρονοιακές και εκπαιδευτικές δομές, σύμφωνα με τα οποία 68.912 παιδιά, από τα οποία, μάλιστα, 49.935 παιδιά διέθεταν πλήρη φάκελο.
«Έχοντας δικαιωθεί πλήρως από τα αποτελέσματα που συνολικά άφησαν 100.000 παιδιά έξω από τις κοινωνικές δομές (ΚΔΑΠ, Βρεφονηπιακούς και Παιδικούς Σταθμούς), και τουλάχιστον 25.000 εργαζόμενες και εργαζόμενους στα πρόθυρα της ανεργίας, αγωνιζόμαστε ως Τοπική Αυτοδιοίκηση για να διασφαλίσουμε το λειτουργικό κόστος για μόνιμες κοινωνικές δομές και κατ’ επέκταση μόνιμες θέσεις εργασίας», τονίζει χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης.

Όπως επισημαίνει στην επιστολή του προς το προεδρείο της ΚΕΔΕ, «το πρόβλημα αποκτά μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς, από τις 18.977 αιτήσεις με ελλιπή φάκελο, εκτιμάται ότι τουλάχιστον οι 15.000 αιτήσεις απορρίφθηκαν από τα ΚΔΑΠ εξαιτίας των εισοδηματικών κριτηρίων, αφού αυτά δεν αναπροσαρμόστηκαν-επικαιροποιήθηκαν, ενώ ήδη από το 2023 σημειώθηκαν αυξήσεις στους μισθούς των εργαζόμενων γονέων, κάτι που ομόφωνα πρότειναν τα συλλογικά Όργανα των δήμων, ΚΕΔΕ και ΠΕΔ, με αποτέλεσμα ο αριθμός των «κομμένων» παιδιών να ανέρχεται πάνω από τις 68.000».
«Αναμφίβολα, με χαμηλότατο προϋπολογισμό, και εάν παραμείνουν οι όροι που επιβλήθηκαν πέρσι, θα υπάρξουν εκ νέου τραγικά αποτελέσματα και πλέον οι ίδιοι οι γονείς, και μάλιστα υπερπολύτεκνων οικογενειών με 6-7-8 παιδιά, και οικογένειες με μικτό ετήσιο χαμηλό εισόδημα, που τα παιδιά τους δεν θα αποκτήσουν το πολυπόθητο voucher, βρίσκονται σε βαθιά απόγνωση, δεδομένων των συνθηκών της ανεργίας, της ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης.
Τούτη, δε, η πρακτική, όχι μόνο δεν οδηγεί σε στήριξη της ελληνικής οικογένειας, αλλά αποτελεί χαριστική βολή στο δημογραφικό πρόβλημα καθώς οι γονείς αποθαρρύνονται στην απόκτηση περισσότερων του 1-2 παιδιών βλέποντας να μην υπάρχει στήριξη από την Πολιτεία. Θα το υποστούν τα παιδιά στην προεφηβική, την πιο τρυφερή και εύπλαστη ηλικία τους, που αντί να συμμετάσχουν σε δημιουργικές εξωσχολικές δραστηριότητες, θα αναζητούν άλλες διεξόδους.
Έτσι, ας μην εκπλησσόμαστε όταν καταγράφεται αύξηση των παραβατικών συμπεριφορών από εφήβους, όταν επιδεινώνεται το κλίμα με το παιδικό μπούλινγκ και τις παιδικές συμμορίες, αφού τα παιδιά στερούνται διεξόδων που πλάθουν χαρακτήρες και προσωπικότητες. Για αυτό και επιμένουμε ότι το πρόγραμμα για τα ΚΔΑΠ πρέπει να διευρυνθεί και να αγκαλιάσει τους νέους έως και το 15ο έτος της ηλικίας τους. Θα το υποστούν και χιλιάδες εργαζόμενοι στα ΚΔΑΠ που θα βρεθούν ενώπιον της ανεργίας», τονίζει μεταξύ άλλων στην επιστολή του ο κ. Δανιηλίδης.
Ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, επαναφέρει τις προτάσεις του για την ενίσχυση του προγράμματος για την «Προώθηση και Υποστήριξη παιδιών για την ένταξή τους στην προσχολική εκπαίδευση και για τη πρόσβαση παιδιών σχολικής ηλικίας, εφήβων και ατόμων µε αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης» (πρώην «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής»/ΕΣΠΑ) 2025-2026».

Η επιστολή
Στην επιστολή του , προς την ΚΕΔΕ, ο κ. Δανιηλίδης αναφέρει:
ΘΕΜΑ: Πρόγραμμα για την Προώθηση και Υποστήριξη παιδιών για την ένταξή
τους στην προσχολική εκπαίδευση και για τη πρόσβαση παιδιών σχολικής
ηλικίας, εφήβων και ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής
απασχόλησης» (πρώην «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής
ζωής»/ΕΣΠΑ) 2025-2026.
Ο τραγικός απολογισμός του προγράμματος «Προώθηση και Υποστήριξη παιδιών για την ένταξή τους στην προσχολική εκπαίδευση και για τη πρόσβαση παιδιών σχολικής ηλικίας, εφήβων και ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης» (πρώην «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής»/ΕΣΠΑ) για την περίοδο 2022-2023, 2023-2024, 2024-2025 αλλά και την τρέχουσα περίοδο 2025-2026 αποδεικνύεται και πάλι πως πλήττει κυρίως τις δημοτικές δομές, ιδίως την περίοδο κρίσης, ανεργίας, εργασιακής αβεβαιότητας που διανύουμε.
Σύμφωνα δε με τα αποτελέσματα, 68.912 παιδιά έμειναν εκτός της δωρεάν φιλοξενίας στα τμήματα των ΚΔΑΠ. Συγκεκριμένα, 49.935 παιδιά, παρότι διέθεταν πλήρη φάκελο αίτησης, «κόπηκαν» από τα ΚΔΑΠ και δεν έλαβαν την πολυπόθητη επιταγή-voucher ενώ όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα, για τα προηγούμενα έτη μόλις το 14% των Voucher ενεργοποιήθηκαν σε δήμους, όταν η ενεργοποίηση voucher σε ιδιώτες άγγιξε το 86% ( πίνακας 1).
Το πρόβλημα αποκτά μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς, από τις 18.977 αιτήσεις με ελλιπή φάκελο, εκτιμάται ότι τουλάχιστον οι 15.000 αιτήσεις απορρίφθηκαν από τα ΚΔΑΠ εξαιτίας των εισοδηματικών κριτηρίων, αφού αυτά δεν αναπροσαρμόστηκαν- επικαιροποιήθηκαν ενώ ήδη από το 2023 σημειώθηκαν αυξήσεις στους μισθούς των εργαζόμενων γονέων, κάτι που ομόφωνα πρότειναν τα συλλογικά Όργανα των δήμων, ΚΕΔΕ και ΠΕΔ, με αποτέλεσμα ο αριθμός των «κομμένων» παιδιών να ανέρχεται πάνω από τις 68.000:
▪ 2 παιδιά: Έως 27.000€ (ή 33.000€ για δομές παιδικής προστασίας)
▪ 3 παιδιά: Έως 30.000€ (ή 36.000€)
▪ 4 παιδιά: Έως 33.000€ (ή 39.000€)
▪ 5+ παιδιά: Έως 36.000€ (ή 42.000€)
Αναμφίβολα, με χαμηλότατο προϋπολογισμό, και εάν παραμείνουν οι όροι που επιβλήθηκαν πέρσι, θα υπάρξουν εκ νέου τραγικά αποτελέσματα και πλέον οι ίδιοι οι γονείς, και μάλιστα υπερπολύτεκνων οικογενειών με 6-7-8 παιδιά, και οικογένειες με μικτό ετήσιο χαμηλό εισόδημα, που τα παιδιά τους δεν θα αποκτήσουν το πολυπόθητο voucher, βρίσκονται σε βαθιά απόγνωση, δεδομένων των συνθηκών της ανεργίας, της ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης.
Τούτη δε η πρακτική, όχι μόνο δεν οδηγεί σε στήριξη της ελληνικής οικογένειας, αλλά αποτελεί χαριστική βολή στο δημογραφικό πρόβλημα καθώς οι γονείς αποθαρρύνονται στην απόκτηση περισσότερων του 1-2 παιδιών βλέποντας να μην υπάρχει στήριξη από την Πολιτεία. Θα το υποστούν τα παιδιά στην προεφηβική, την πιο τρυφερή και εύπλαστη ηλικία τους, που αντί να συμμετάσχουν σε δημιουργικές εξωσχολικές δραστηριότητες, θα αναζητούν άλλες διεξόδους. Έτσι, ας μην εκπλησσόμαστε όταν καταγράφεται αύξηση των παραβατικών συμπεριφορών από εφήβους, όταν επιδεινώνεται το κλίμα με το παιδικό μπούλινγκ και τις παιδικές συμμορίες, αφού τα παιδιά στερούνται διεξόδων που πλάθουν χαρακτήρες και προσωπικότητες. Για αυτό και επιμένουμε ότι το πρόγραμμα για τα ΚΔΑΠ πρέπει να διευρυνθεί και να αγκαλιάσει τους νέους έως και το 15ο έτος της ηλικίας τους. Θα το υποστούν και χιλιάδες εργαζόμενοι στα ΚΔΑΠ που θα βρεθούν ενώπιον της ανεργίας.
Αυτό συμβαίνει τη στιγμή που για μια ακόμη χρονιά, πέρσι, διατέθηκαν χιλιάδες voucher σε περιοχές (νησιωτικές και ορεινές) όπου δεν υπάρχουν και δεν προσφέρονται αντίστοιχες θέσεις, με αποτέλεσμα να δεσμεύονται εκατομμύρια ευρώ που δεν θα χρησιμοποιηθούν. Το ίδιο δε διαβλέπεται και για τη φετινή χρονιά.
Από τη δραματική αυτή εξέλιξη πλήττονται ιδιαίτερα και οι δημοτικές δομές καθώς η αξία του voucher διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με τα προηγούμενα χρόνια, όταν το συνολικό κόστος λειτουργίας των τμημάτων, ειδικά των Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών αυξήθηκε θεαματικά εξαιτίας των ανατιμήσεων στους τομείς της ενέργειας, των τροφίμων και των αυξήσεων στους μισθούς των εργαζομένων, δεδομένης της αυστηρής τήρησης του νόμου σχετικά με την αναλογία των βρεφονηπιοκόμων και παιδιών ανά τμήμα.
Συγκεκριμένα, ενώ το κόστος ανά παιδί στους Βρεφικούς Σταθμούς εκτιμάται στα 5.500 ευρώ, η αξία του voucher είναι 3.239 €, και την ίδια στιγμή το κόστος ανά παιδί στους Παιδικούς Σταθμούς ανέρχεται στα 4.500 € και η αξία του voucher στα 2.612 ευρώ.
Και όλα αυτά σκοπίμως καθώς δεν προβλέφθηκαν ούτε αύξηση του voucher για τα ΚΔΑΠ, ούτε επιπλέον πόροι, ειδικά για τις δημοτικές δομές, ούτε ανακατανομή των αδιάθετων voucher από Βρεφονηπιακούς και Παιδικούς Σταθμούς σε ΚΔΑΠ. Για ακόμη μία φορά αγνοήθηκαν οι θέσεις μας και οι ομόφωνες αποφάσεις της ΚΕΔΕ και των ΠΕΔ και διαμορφώθηκε ένα πλαίσιο στο ίδιο αποτυχημένο μοτίβο με τα προηγούμενα.
Επιπλέον, με την θετική πρωτοβουλία για το διευρυμένο ολοήμερο, αλλά καθ ́ όλα πρόχειρη, οι δημοτικές δομές που στην πλειοψηφία τους λειτουργούν σε σχολεία θα μειώσουν αναγκαστικά τη λειτουργία τους σε μια βάρδια και οι γονείς θα κατευθύνουν στις ιδιωτικές δομές.
Σε ό,τι αφορά στη στήριξη των δημοτικών δομών, επαναλαμβάνουμε τις θέσεις μας για:
• Επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος σύζευξης και τοποθέτησης όπου το voucher να συνδέεται με συγκεκριμένη θέση σε κάποια δομή, με ταυτόχρονη κατάργηση του συστήματος που εισήγαγε η προηγούμενη κυβέρνηση το 2016.
• Κατάργηση της ποσόστωσης 65%-35% για τους Βρεφικούς και Παιδικούς Σταθμούς, ΚΔΑΠ ΜΕΑ και ΚΔΑΠ, με απόλυτη προτεραιότητα στα ΚΔΑΠ ΜΕΑ.
Επισημαίνεται πως ακόμη και τα αδιάθετα ποσά των παιδικών σταθμών από την κατανομή δεν διατέθηκαν στα ΚΔΑΠ με αποτέλεσμα δεκάδες χιλιάδες παιδιά να μείνουν εκτός.
• Ενίσχυση των δημοτικών δομών παιδικής προστασίας.
• Μόνιμες δημοτικές δομές παιδικής προστασίας
• Εξασφαλισμένη και σταθερή χρηματοδότηση με πλήρη κάλυψη του λειτουργικού κόστους των δημοτικών δομών, από τον Κρατικό Προϋπολογισμό
• Θα πρέπει απαραιτήτως να αναζητηθούν επιπλέον πόροι αποκλειστικά και μόνο για τις δημοτικές δομές (πράγμα εφικτό καθώς και πρόκειται για εθνικούς πόρους).
• Κρίνεται επιτακτική η αύξηση της τιμής του voucher, αναγκαιότητα που είναι πλέον επιβεβλημένη λόγω της ενεργειακής κρίσης (αύξηση λειτουργικών εξόδων θέρμανσης, φωτισμού, τρόφιμα κλπ) και της αύξησης του μισθολογικού κόστους.
Ειδικότερα, προτείνουμε τα ποσά να διαμορφωθούν ως εξής, σε σχέση με την περίοδο 2024-2025 ( πίνακας 2).
• Να συμπεριληφθούν στους δικαιούχους ωφελούμενους και οι δημόσιοι υπάλληλοι με τους ίδιους ακριβώς όρους και προϋποθέσεις με τους λοιπούς δικαιούχους.
• Να δικαιούνται voucher για τα ΚΔΑΠ και οι γονείς των 4χρονων που φοιτούν στα νηπιαγωγεία στο πλαίσιο της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης καθώς και να διευρυνθεί το πρόγραμμα και να αγκαλιάσει τους νέους έως και το 15ο έτος της ηλικίας τους.
• Να επαναπροσδιοριστεί το ηλικιακό όριο μεταξύ των βρεφών που εντάσσονται στα βρεφικά τμήματα και των παιδιών που εντάσσονται στα παιδικά τμήματα, δηλαδή από 2 χρονών και άνω όλα τα παιδιά να εντάσσονται στα παιδικά τμήματα (χρήζει τροποποίησης ο Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας)
• Να αυξηθεί ο αριθμός βρεφών ανά τμήμα από 12 σε 18.
• Να δοθεί παράταση στις προθεσμίες προσαρμογής στις διατάξεις του ΠΔ 99/2017 των δημοτικών παιδικών σταθμών έως τις 31.12.2027.
Είναι επιτακτική η ανάγκη να υιοθετηθούν οι θέσεις μας στο σύνολό τους και να διατεθεί ποσό πλέον των 200.000.000,00€ προκειμένου επιτέλους να αντιμετωπιστεί η κοινωνική κρίση και το δημογραφικό πρόβλημα που απέκτησε τεράστιες διαστάσεις στη χώρα μας.





