Ούτε ένα ευρώ των πολυδιαφημισμένων Ταμείων Αλληλεγγύης(ΤΑΕΕ), Περιφερειακής Ανάπτυξης και Συνοχής δεν κατευθύνεται στην κάλυψη των ζημιών των πληγέντων από τις πλημμύρες του Οκτώβρη του 2022 στην Κρήτη.
Αυτό δηλώνει η αρμόδια Επίτροπος Ε. Ferreira απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ για τις φονικές πλημμύρες στην Κρήτη.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΚΚΕ ,«οι αποζημιώσεις προς νοικοκυριά, επιχειρήσεις ή γεωργούς δεν είναι επιλέξιμες» απαντά για μία ακόμη φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιβεβαιώνοντας ότι τα περιβόητα ευρωπαϊκά κονδύλια των ταμείων ρέουν άφθονα όταν είναι να χρηματοδοτήσουν «πράσινες» επενδύσεις, έργα που επιλέγονται στο πλαίσιο της πολιτικής του κόστους – οφέλους ή ακόμα και την πολεμική εμπλοκή της ΕΕ στην Ουκρανία, αλλά η κάνουλα κλείνει όταν πρόκειται για λαϊκές ανάγκες και αποζημιώσεις πληγέντων. Αυτή την γραμμή της ΕΕ υπηρετούν όλα τα αστικά κόμματα που κυβέρνησαν μέχρι σήμερα
Επιπλέον, το κατά πόσο λειτουργεί το ΤΑΕΕ ως «μέσο αποκατάστασης μετά από καταστροφές» που αναφέρει στην απάντησή της η Επίτροπος, έχει αποδειχτεί και στις ελάχιστες περιπτώσεις που κινητοποιήθηκε, όπως αυτή για τον σεισμό του 2021 στην Κρήτη, για τον οποίο η αποζημίωση καλύπτει το 0,94%[1] του κόστους της ζημιάς που προκλήθηκε!
Όσο για τον Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας της Ένωσης, την χρήση του οποίου προτείνει η Επίτροπος σαν απάντηση στην έλλειψη στοιχειωδών υποδομών προστασίας στα κράτη – μέλη, τα πολλά λόγια είναι περιττά. Είναι ακόμα νωπές οι μνήμες από τις πυρκαγιές του καλοκαιριού που κατέκαψαν όλη την Ευρώπη, και ο Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ διαμοίραζε από χώρα σε χώρα τα ελάχιστα πυροσβεστικά μέσα και το αντίστοιχο προσωπικό, ανακυκλώνοντας τη γύμνια τους.
Τα παραπάνω είναι ένα μόνο δείγμα της εχθρικής για τον λαό πολιτικής της ΕE, που συνδιαμορφώνουν και προωθούν όλες οι κυβερνήσεις και τα κόμματά τους αποδεικνύοντας ότι τα συμφέροντα και η προστασία του λαού δεν συναντιούνται πουθενά με τα συμφέροντα της ιμπεριαλιστικής ένωσης των μονοπωλίων.
Το σύνθημα «μόνο ο λαός μπορεί να σώσει το λαό» με ένα πολύ πιο ισχυρό ΚΚΕ μπορεί και πρέπει να γίνει πράξη και για την ένταση της διεκδίκησης των κατεπειγουσών αναγκών των πληγέντων και την πλήρη αποζημίωσή τους”.
Τα κείμενα της Ερώτησης της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ και της απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπή, είναι τα εξής:
«Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-003460/2022
Ακόμα δύο άνθρωποι προστέθηκαν στο μαύρο κατάλογο όσων έχουν χάσει τη ζωή τους στην Κρήτη τα τελευταία χρόνια από τις πλημμύρες, με το Λασίθι και το Ηράκλειο να βρίσκονται αυτή τη φορά στο επίκεντρο.
Εκτός από τους δύο νεκρούς, η κακοκαιρία άφησε πίσω της εκατοντάδες σπίτια και επιχειρήσεις πλημμυρισμένα, ενώ για ώρες διακόπηκε και η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος σε διάφορες περιοχές.
Είναι η πολλοστή φορά που τέτοιες καταστροφές πλήττουν το νησί της Κρήτης, που σε λιγότερο από μία τετραετία έχει θρηνήσει έξι ανθρώπους μόνο από πλημμύρες, ενώ οι κάτοικοι των περιοχών που πλήττονται έχουν χάσει κόπους μιας ολόκληρης ζωής.
Αποτελεί πρόκληση η επίρριψη των ευθυνών εκ μέρους των κυβερνητικών επιτελείων στα «ακραία καιρικά φαινόμενα», στις μετεωρολογικές προγνώσεις ή την «κλιματική αλλαγή».
Ερωτάται η Επιτροπή, πώς τοποθετείται:
– στο αίτημα να ενεργοποιηθεί το Ταμείο Αλληλεγγύης της ΕΕ για τους πληγέντες της Κρήτης χωρίς τους απαράδεκτους όρους που αφορούν στην κινητοποίησή του;
– στο αίτημα για 100% αποζημίωση σε όλους τους πληγέντες άμεσα, χωρίς χρονοβόρα γραφειοκρατική διαδικασία, για την απώλεια ή τις καταστροφές περιουσιών, οικιακού εξοπλισμού, τη στήριξη κι αποζημίωση αυτοαπασχολούμενων, μικροεπαγγελματιών και βιοπαλαιστών αγροτών;
-στην ανάγκη να υπάρξουν άμεσα έκτακτες χρηματοδοτήσεις για την αποκατάσταση οδοποιίας, δημοσίων κτιρίων, όπως μεταξύ άλλων του νοσοκομείου και της σχολικής στέγης, τοιχίων, φρακτών κι άλλων αναγκαίων υποδομών με γρήγορες διαδικασίες;
Απάντηση της κ. Ferreira εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
1. Το Ταμείο Αλληλεγγύης της ΕΕ (ΤΑΕΕ)[2] είναι ένα μέσο αποκατάστασης μετά από καταστροφές, το οποίο αποσκοπεί στη στήριξη των δημόσιων αρχών στον απόηχο των φυσικών κατακλυσμών, και όχι εργαλείο ταχείας αντίδρασης. Το ΤΑΕΕ μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνο κατόπιν αιτήματος ενδιαφερόμενου κράτους μέλους, εντός 12 εβδομάδων μετά την πρώτη επέλευση ζημίας[3]. Το ΤΑΕΕ μπορεί να καλύψει μέρος του κόστους των ενεργειών έκτακτης ανάγκης και ανάκαμψης. Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ζητήσει τη συνδρομή του ΤΑΕΕ για τις πλημμύρες στην Κρήτη.
2. Τα κράτη μέλη έχουν την κύρια ευθύνη για την προστασία των πολιτών, ενώ η ΕΕ συντονίζει, στηρίζει και συμπληρώνει τις εθνικές δράσεις που σχετίζονται με την πρόληψη κινδύνων, την ετοιμότητα και την αντίδραση σε καταστροφές. Όταν μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης (όπως μια μείζων φυσική καταστροφή) υπερβαίνει τις εθνικές ικανότητες αντίδρασης ενός κράτους μέλους, το εν λόγω κράτος μέλος μπορεί να ζητήσει βοήθεια από τον μηχανισμό πολιτικής προστασίας της Ένωσης (ΜΠΠΕ)[4].
3. Εάν κινητοποιηθεί, το ΤΑΕΕ μπορεί να καλύψει μέρος των δαπανών για την αποκατάσταση της λειτουργίας των υποδομών στους τομείς της ενέργειας, της ύδρευσης, της αποχέτευσης, των τηλεπικοινωνιών, των μεταφορών, της υγείας και της εκπαίδευσης[5]. Οι αποζημιώσεις προς νοικοκυριά, επιχειρήσεις ή γεωργούς δεν είναι επιλέξιμες.
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και το Ταμείο Συνοχής μπορούν να στηρίξουν δράσεις που σχετίζονται με την αποκατάσταση δημόσιων υποδομών, σύμφωνα με τους κανονισμούς για την πολιτική συνοχής. Το ΕΤΠΑ μπορεί επίσης να στηρίξει δράσεις που σχετίζονται με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και την πρόληψη του κινδύνου καταστροφών, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας από πλημμύρες. Ωστόσο, οι αποζημιώσεις για ζημίες σε ιδιωτικές περιουσίες δεν είναι επιλέξιμες στο πλαίσιο κάποιου από τα προαναφερθέντα ταμεία. Στο πλαίσιο του ΕΓΤΑΑ[6], το ΠΑΑ 2014-2022[7] στηρίζει την αποκατάσταση ζημιών στο γεωργικό παραγωγικό δυναμικό που προκαλούνται από φυσικές καταστροφές και δυσμενή κλιματικά ή καταστροφικά συμβάντα.»
[1] https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2022-0440_EL.html
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2022-0282_EL.html
[2] [1] Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 2012/2002 του Συμβουλίου, της 11ης Νοεμβρίου 2002, για την ίδρυση του Ταμείου Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 311 της 14.11.2002, σ. 3), όπως τροποποιήθηκε από τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 661/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης Μαΐου 2014 (ΕΕ L 189 της 27.6.2014, σ. 143), τον κανονισμό (ΕΕ) 2020/461 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ής Μαρτίου 2020 (ΕΕ L 99 της 31.3.2020, σ. 9) και τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 2012/2002 του Συμβουλίου, της 11ης Νοεμβρίου 2002, άρθρο 3 παράγραφος 2 — https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=CELEX:02002R2012-20200401&qid=1601971117690
[3] [2] Απόδειξη ότι η συνολική άμεση ζημία υπερβαίνει είτε το 0,6 % του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος είτε τα 3 δισ. ευρώ σε τιμές του 2011, ανάλογα με το ποιο είναι χαμηλότερο, είτε το 1,5 % του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος των πληγεισών περιοχών.
[4] Μηχανισμός πολιτικής προστασίας της Ένωσης https://civil-protection-humanitarian-aid.ec.europa.eu/what/civil-protection/eu-civil-protection-mechanism_el
[5] Άρθρο 3 παράγραφος 2 του κανονισμού για το ΤΑΕΕ.
[6] Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
[7] Πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1305/2013.