Να αποτελέσει παρελθόν η μοριοδότηση στα κριτήρια επιλογής διευθυντών, γενικών διευθυντών και προϊσταμένων, που κάθε άλλο μέχρι σήμερα προήγαγαν την αξιοκρατία και στη θέση τους να ισχύσει ένα αδιάβλητο και ουσιαστικό σύστημα αξιολόγησης που θα οικοδομήσει ένα σύστημα ιεραρχίας, το οποίο είναι απαλλαγμένο από συντεχνιακές λογικές, από κομματικές λογικές και από ευνοιοκρατία,είναι ο απώτερος στόχος των ρυθμίσεων , που προώθησε η κυβέρνηση στη Βουλή .
Αυτό δήλωσε η υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Εύης Χριστοφιλοπούλου, μιλώντας στη Βουλή, για το ν/σ «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάσταση Δημοσίων Πολιτικών, Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν.3528/2007) – Επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων και άλλες διατάξεις».
Όπως είπε , το εν λόγω νομοθέτημα αποτελεί « ένα μέρος του συνολικού σχεδίου διαρθρωτικών αλλαγών του δημοσίου, αλλαγών ποιοτικών που άπτονται αφενός του εξορθολογισμού των δομών μέσω των νέων οργανογραμμάτων των Υπουργείων και των φορέων, αλλά και της απλοποίησης των διαδικασιών του».
Ανήγγειλε δε ότι , « σύντομα ένα νέο νομοσχέδιο θα οδεύσει προς το Κοινοβούλιο, το οποίο θα αφορά τη νομοθέτηση της απλοποίησης διαδικασιών, με βάση τις συστάσεις που έγιναν από τη μελέτη του ΟΟΣΑ, που δεν ήταν απλώς μια μελέτη τεχνοκρατών του ΟΟΣΑ, αλλά ήταν μια ενεργός συμμετοχή του δυναμικού της δημόσιας διοίκησης εκατόν τριάντα και πλέον υπάλληλοι από δεκατρείς τομείς πολιτικής σε όλο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης που συμμετείχαν ενεργά και φτάσαμε στο σημείο να μπορούμε σε λίγο εκείνα τα μέρη των απλοποιήσεων που χρήζουν νομοθέτησης να τα παρουσιάσουμε στο ελληνικό Κοινοβούλιο» και πρόσθεσε λέγοντας:
«Προχωρούμε, λοιπόν, σε απλοποίηση διαδικασιών, εξορθολογισμό δομών και επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό και όχι μόνο! Προχωρούμε και σε μια κινητικότητα που δεν θα συνδέεται πια διαθεσιμότητα και απολύσεις, σε μια κινητικότητα που θα αλλάξει ριζικά το ισχύον καθεστώς πολλαπλών διατάξεων, με τις οποίες μετακινούνται οι υπάλληλοι είτε δια αποσπάσεων είτε δια μετατάξεων, που θα εξορθολογήσει αυτό το σύστημα και θα αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το ανθρώπινο δυναμικό της δημόσιας διοίκησης».
Μόνο από ΑΣΕΠ διαγωνισμός
Η κυρία Χριστοφιλοπούλου, απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ότι θα είναι «προσχηματικός» και διαβλητός ο γραπτός διαγωνισμός, ήταν κάθετη ,υπογραμμίζοντας ότι στο ν/σ αναφέρεται ρητά ότι όλες τις « διαδικασίες κάνει με γραπτό διαγωνισμό, τον οποίο διεξάγει από την αρχή έως το τέλος το ΑΣΕΠ. Ακούστηκε εδώ ότι πάμε σε γραπτό διαγωνισμό για να επιλέξουμε «τους δικούς μας» υπαλλήλους. Μα, πώς θα γίνει αυτό με το ΑΣΕΠ; » αναρωτήθηκε .
Παρόντες όλοι στα προφορικά
Για τη διασφάλιση απολύτως του αδιάβλητου των εξετάσεων και στις προφορικές εξετάσεις που θα δίνουν οι υποψήφιοι , θεσπίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα , να είναι παρόντες εντός της αιθούσης όλοι , ώστε να ελέγχουν αν κάποιοι έχουν «ειδική» ευνοική ή άδικη μεταχείριση.
Σύμφωνα με το ν/σ, είπε η υφυπουργός , «όσοι περνούν από τη συνέντευξη μπορούν να παραμείνουν και να ακούσουν αν οι επόμενοι υφίστανται ιδιαίτερη μεταχείριση. Αν ήταν όλοι παρόντες από την αρχή, θα υπήρχε πρόβλημα. Διότι θα υπήρχε άνιση μεταχείριση μεταξύ αυτών που είναι εκεί, ακούν περίπου το κλίμα και μπορούν πιο εύκολα να απαντήσουν. Άρα, μπαίνει ο καθένας και η καθεμία και παραμένει στη συνέντευξη. Επομένως, δεν υπάρχει κάτι κρυπτόν από όσους συμμετέχουν σε αυτή τη φάση του διαγωνισμού στη συνέντευξη».
Για το αν πρέπει να υπάρχει ή όχι προφορική εξέταση , η κυρία Χριστοφιλοπούλου ,επισήμανε ότι χρησιμοποιείται σ΄όλες τις ευρωπαικές χώρες ακόμη και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. « Είναι εκ των θεσμικών οντοτήτων που χρησιμοποιεί τη μέθοδο των πολλαπλών ερωτήσεων ως ένα τμήμα της αξιολόγησης του προσωπικού της για την προαγωγή και την προώθηση σε θέση ευθύνης», σημείωσε.
Αποφάσεις ΑΣΕΠ
Άρα, λοιπόν, ανάφερε , « πρώτον με τον γραπτό διαγωνισμό, τον οποίο διεξάγει εξ ολοκλήρου το ΑΣΕΠ το Υπουργείο και τα Υπουργεία που θέλουν να προάγουν και να επιλέξουν τα στελέχη τους δεν έχουν καμμία συμμετοχή και δεύτερον δεν επιλέγει ο Υπουργός τους προϊσταμένους!!
Δεν ξέρω αν διαβάζετε τα νομοσχέδια, αλλά δεν επιλέγει ο Υπουργός τους προϊσταμένους, ούτε τους γενικούς διευθυντές, ούτε τους διευθυντές, ούτε κανέναν. Οι επιτροπές αυτές, που προεδρεύονται από μέλη του ΑΣΕΠ, επιλέγουν τελικά».
Απαντώντας στο αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ, «εμείς προτείνουμε να συμμετέχουν στις επιλογές οι εκπρόσωποι των εργαζομένων» απάντησε ότι»α Αφού χτυπάτε λοιπόν στα λόγια –και στα λόγια συμφωνούμε- το πελατειακό σύστημα, η ρίζα όλου του πελατειακού συστήματος δεν ήταν μια περίεργη σχέση μεταξύ των εκάστοτε συνδικαλιστικών ηγεσιών των εκάστοτε κυβερνήσεων;».
Μοριοδότηση
Αναφερόμενη στην έμφαση που δίνει το ν/σ στα ουσιαστικά προσόντα, έχοντας λάβει υπ’ όψιν τα τυπικά προσόντα στη διαδικασία της επιλογής κάποιου ως κατάλληλου να συμμετάσχει στη διαδικασία του διαγωνισμού, είπε:
«Το σύστημα της μοριοδότησης είναι ένα σύστημα που εξετάζει μόνο ποιος έχει τα τυπικά προσόντα. Εμείς χρειαζόμαστε διευθυντές, γενικούς διευθυντές και προϊσταμένους που να ασκούν διοίκηση, που να έχουν την ικανότητα να ασκήσουν πραγματικά διοίκηση σε μια πάρα πολύ δύσκολη συγκυρία και η χώρα τούς έχει ανάγκη. Υπάρχουν πάρα πολλοί εξαιρετικοί δημόσιοι υπάλληλοι, οι οποίοι κάνουν τόσο καλά τη δουλειά τους που δεν προλαβαίνουν όχι μάστερ να πάρουν –εκτός αν το έχουν ήδη, γιατί πολλοί από αυτούς έχουν μεταπτυχιακά- αλλά δεν προλαβαίνουν καν να πάνε σε σεμινάρια.
Άρα, υιοθετώντας ένα σύστημα όπου απλά και μόνο με τα μόρια «κάναμε τη δουλειά μας» και λέγαμε ότι αυτοί είναι οι πιο καλοί, γιατί αυτοί έχουν τα πιο πολλά τυπικά προσόντα, από τη μια βάζουμε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους να τρέχουν να πάρουν μόρια και πηγαίνουμε έτσι σε ένα κυνήγι μορίων! Όμως χρειαζόμαστε ανθρώπους που να είναι στις επάλξεις στη δημόσια διοίκηση.
Η μοριοδότηση, λοιπόν, πρέπει να γίνει παρελθόν και το μέλλον δεν είναι άλλο παρά η συνεκτίμηση των προσόντων στα στάδια αυτά που περιγράφονται στο νομοθέτημα το οποίο συζητάμε».
Καταλήγοντας , η υφυπουργός τόνισε ότι από τα παραπάνω προκύπτει ότι « έχει όλα τα εχέγγυα της αδιάβλητης και διαφανούς διαδικασίας αυτό το νομοσχέδιο, γιατί ακριβώς στη φιλοσοφία του είναι να υπάρχει ένα σύστημα αντικειμενικό και αδιάβλητο, το οποίο να ριζώσει, να εξελιχθεί, να έχει ενδεχομένως κάποιες βελτιώσεις. Κανένας νόμος δεν ψηφίζεται για να παραμείνει στο διηνεκές» επισήμανε .