Πολυεπίπεδη αντίληψη του τουρισμού και προσαρμογή στις νέες συνθήκες από τις Περιφέρειες
Τις αλλαγές στο προφίλ του τουριστικού κλάδου στην Ελλάδα και το πώς έχει διαμορφωθεί με βάση τις σημερινές συνθήκες επεσήμαναν ιδιαίτερα ο Πρόεδρος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής Αθανάσιος Θανόπουλος και ο Αλέξανδρος Θάνος, Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΣΕΤΕ, κατά τη διάρκεια της παρουσία τους στο φετινό Olympia Forum V.
Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Θανόπουλο και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ υπάρχει ανακατανομή των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αυτό, εξαιτίας της αύξησης της τουριστικής κίνησης στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, όπου υπάρχει αύξηση του τζίρου στις επιχειρήσεις διαμονής και εστίασης, κάτι που αποτελεί έκπληξη, αφού στη Μύκονο και στην Σαντορίνη, υπάρχει μια μικρή μείωση.
Όσον αφορά τη Δυτική Ελλάδα, όπως είπε ο κ. Θανόπουλος, βρίσκεται ακόμα σε χαμηλό επίπεδο, που σημαίνει ότι υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης και δουλειάς πάνω σε αυτόν τον τομέα.
Από την πλευρά του, ο Αλέξανδρος Θάνος, τόνισε ότι ο τουρισμός στις περιφέρειας πρέπει να διαμορφωθεί σύμφωνα με ένα πιο τεχνοκρατικό πλαίσιο και οι πόλεις να γίνουν ουσιαστικά οι υποδοχείς του τουριστικού προϊόντος. Κατά τον κ. Θάνο, υπάρχει μονομερώς η τουριστική προβολή ενός τόπου και όχι ο τρόπος για τη διαχείριση των τουριστών.
Ο κ. Θανόπουλος αναφέρθηκε και στα στοιχεία για τον εσωτερικό τουρισμό, επισημαίνοντας ότι πλέον έχει διαπιστωθεί πως οι Έλληνες κάνουν διακοπές στη χώρα τους.
«Η πλειονότητα των ατόμων που κάνουν διακοπές στην Ελλάδα είναι Έλληνες και το 58% μένει σε καταλύματα που δε χρειάζονται μίσθωμα. Από τον εγχώριο τουρισμό, βλέπουμε ότι οι προτιμήσεις των Ελλήνων μόνιμων κατοίκων είναι διακοπές στην Ελλάδα. Η μόνη χρονιά που είδαμε αύξηση διακοπών στο εξωτερικό ήταν από το 2021 στο 2022».
Στο πλαίσιο αυτό και ο κ. Θάνος τόνισε πως έχει αλλάξει συνολικά ο τρόπος των διακοπών.
«Βλέπουμε ότι μειώνεται η μέση δαπάνη λόγω της διαμονής λιγότερων ημερών, αλλά η κεφαλήν δαπάνη μένει ίδια. Επίσης, έχει αναπτυχθεί ο οδικός τουρισμός και οι οδικοί τουρίστες έχουν μικρότερη κατανάλωση. Έχει αλλάξει η λογική των ταξιδιωτών. Η Αττική αποτελεί έναν αυτόνομο προορισμό και εμείς πρέπει να προσαρμοστούμε στις εξελίξεις. Μεγάλος κίνδυνος για το μέλλον είναι οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης, κάτι που βλέπουμε να συμβαίνει, για αυτό αναπτύσσεται ο τουρισμός τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο και όχι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Οι Περιφέρεις πρέπει να αντιλαμβάνονται τον τουρισμό πολυεπίπεδα και να ξεφύγουν από το μοντέλο ”ήλιος και θάλασσα”. Για παράδειγμα, πρέπει να εντάξουμε και τον πολιτισμό, και ειδικά η Ηλεία να εκμεταλλευτεί το brand name της Ολυμπίας».