Απολύτως ξεκάθαρη είναι η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) για το ποιος έχει την αρμοδιότητα κλαδέματος ή κοπής δένδρων απ΄όπου περνούν γραμμές ρεύματος . Σύμφωνα με την ΚΕΔΕ ο μοναδικός αρμόδιος είναι ο ΔΕΔΔΥΕ.
«Οι Δήμοι δεν φέρουν καμία ευθύνη για το κλάδεμα ή κόψιμο των δέντρων κατά μήκος των γραμμών μεταφοράς ενέργειας, όπως προκύπτει και από τον Κανονισμό Εγκαταστάσεων και Συντήρησης Υπαίθριων Γραμμών Ηλεκτρικής Ενέργειας, ΦΕΚ 608/Β/6.10.67 Αρ. 281».
Αυτό τονίζει σ΄ανακοίνωση της , με καθυστέρηση και αφού επί 2 μέρες είχε προηγηθεί μια οργανωμένη προσπάθεια επικοινωνιακά να χρεωθούν οι δήμοι την ευθύνη για το εκτεταμένο μπλακ-αουτ . Τόσο στην Αττική και όσο σ΄ άλλες περιοχές της χώρας που προκλήθηκε από πτώσεις δένδρων ή κοπή κλαδιών τους σε εναέρια καλώδια της ΔΕΗ.
Η ΚΕΔΕ επισημαίνει ότι οι δήμοι ωστόσο από την πλευρά του , « προφανώς και θα βοηθήσουν οποιαδήποτε τέτοια πρωτοβουλία από την πλευρά του ΔΕΔΔΗΕ, προφανώς και οφείλουν να επισημάνουν προβλήματα στο δίκτυο, όταν αυτά υποπίπτουν στην αντίληψή τους».
Άλλωστε σημειώνει ότι και με πρόσφατο (15.01.2021) έγγραφο προς τους Δήμους και Δασαρχεία του Βόρειου Τομέα της Αττικής, ο ΔΕΔΔΗΕ ζητά αυτό ακριβώς, καθώς και την υπόδειξη χώρου εναπόθεσης της ξυλείας που θα προκύψει.
Ακόμη σημειώνει ότι «δεν οφείλονται όλες οι διακοπές ρεύματος σε πτώσεις δέντρων». ‘Οπως επίσης ότι « αντικειμενικά, οι Δήμοι του αστικού συγκροτήματος δεν έχουν όλο αυτό το στόλο των μηχανημάτων, για να καθαριστούν οι δρόμοι μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα και ενόσω η κακοκαιρία ήταν σε εξέλιξη. Πολύ περισσότερο, γερανούς και άλλο εξοπλισμό για τον τεμαχισμό και την απομάκρυνση των πεσμένων κορμών».
Η ΚΕΔΕ υπογραμμίζει ότι «σε πάρα πολλές περιπτώσεις, η διάγνωση της προβληματικής στατικότητας των δέντρων, δεν είναι ούτε τόσο εύκολη ούτε τόσο προφανής, όπως και η ύπαρξη ασθενειών του ριζικού συστήματος. Δεν είναι τυχαίο ότι πάρα πολλά από τα δέντρα που έπεσαν, δεν έσπασαν αλλά ξεριζώθηκαν».
Και σημειώνει ότι «ακόμη πάντως κι αν ένας Δήμος κρίνει ότι κάποιο δέντρο πρέπει να κοπεί, αυτό δεν είναι εύκολο. Αφού ξεπεράσει τα πάσης φύσεως προβλήματα με τοπικού χαρακτήρα αντιδράσεις, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία πρέπει να προηγηθούν μια σειρά απο ενέργειες όπως αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων ή άδεια από το οικείο Δασαρχείο για τη διάθεση της ξυλείας κλπ. Συνεπώς ακόμη και στον τομέα της πρόληψης, τα εμπόδια είναι πολλά «.
Τέλος , υπενθυμίζει ότι οι Δήμοι, σε κάθε εμφάνιση ακραίων καιρικών φαινομένων βρίσκονται «στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης, παρά το γεγονός ότι δεν διαθέτουν ούτε τον απαραίτητο εξοπλισμό, ούτε το προσωπικό, αλλά ούτε κι ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο που να τους λύνει, κι όχι να τους δένει τα χέρια. Αλλά το κυριότερο, βρίσκονται και την επόμενη μέρα στο πλευρό των πολιτών των τοπικών μας κοινωνιών, που έχουν δοκιμαστεί απο τα φαινόμενα αυτά».
Και καταλήγει η ανακοίνωσης της , αναφέροντας ότι οι κρίσιμες αυτές ώρες , «δεν είναι κατάλληλες ούτε για την εξαγωγή συμπερασμάτων αλλά ούτε και για τη δημιουργία κατηγορητηρίων».
Το σίγουρο είναι, τονίζει πως η χώρα μας είναι απαραίτητο να αποκτήσει έναν αποτελεσματικό μηχανισμό πολιτικής προστασίας, σαν και αυτόν που περιγράφεται στην πρόσφατη νομοθεσία.
« Τέτοιο που θα δίνει έμφαση στην πρόληψη κι όχι στην εκ των υστέρων διαχείριση, στον οποίο θα συμμετέχουν με υπευθυνότητα όλοι οι φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση έκτακτων καταστάσεων, καθώς και η αυτοδιοίκηση, με ξεκάθαρους ρόλους κι αρμοδιότητες ο καθένας. Ο μηχανισμός αυτός, εκτός από νομοθέτηση, θέλει και χρηματοδότηση, την οποία περιμένουμε το επόμενο διάστημα από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία».