Υπέρ της απρόσκοπτης συνέχισης λειτουργίας του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και της εξασφάλισης εργασίας του υπάρχοντος προσωπικού τάχθηκε ομόφωνα το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Περιστερίου, στην πρόσφατη συνεδρίασή του.
Το Σώμα ενέκρινε μάλιστα, έπειτα από διαλογική συζήτηση και αντιπαραθέσεις, ομόφωνα τελικά σχετικό ψήφισμα των εργαζομένων του προγράμματος.
Καταρχήν, εκ μέρους των εργαζομένων τοποθετήθηκε η κ. Δεδραμή,η οποία αφού αναφέρθηκε στην έκδηλη ανησυχία των εργαζομένων για τη λήξη του «Βοήθεια στο Σπίτι» στις 31 Μαρτίου, κατέθεσε την κάθετη διαφωνία της στη συνέχιση λειτουργίας μέσω Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων ή ΜΚΟ.
«Εδώ και 6,5 χρόνια που εργαζόμαστε στο Πρόγραμμα φροντίζουμε ανθρώπους που μας έχουν “ανοίξει” τις πόρτες των σπιτιών τους με αγάπη και ευαισθησία και είναι πολύ δύσκολο να τους μιλάμε για εταιρείες και κέρδος. Γι’ αυτό επιτιθέμεθα στην πολιτεία διότι μέσω εταιρειών και ΜΚΟ δε γίνεται κοινωνική φροντίδα και δεν υπάρχει ευαισθησία. Ζητάμε, λοιπόν, να πάρετε ομόφωνο ψήφισμα ενάντια σ’ αυτή την πολιτική που κατακρεουργεί τα πάντα και την κοινωνική πολιτική», δήλωσε μεταξύ άλλων η εκπρόσωπος των εργαζομένων του προγράμματος στο Δήμο Περιστερίου.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι στο ψήφισμα που κατέθεσαν και που εν τέλει εγκρίθηκε ομόφωνα, οι εργαζόμενοι ζητούν να προβούν οι αρμόδιοι υπουργοί άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες για τη διατήρηση του προγράμματος με νομοθετική ρύθμιση, τη δημιουργία κοινωνικών υπηρεσιών στους Δήμους και την ένταξη των εργαζομένων σ’ αυτές.
Μάρκου
Εκ μέρους της δημοτικής αρχής, η αντιδήμαρχος Μαίρη Τσιώτα-Μάρκου υποστήριξε σθεναρά το αίτημα των εργαζομένων και εξέφρασε την πάγια θέση του δημάρχου Ανδρέα Παχατουρίδη και της διοίκησης για συνέχιση του προγράμματος.
«Εμείς δεν ευθυνόμαστε για τη λήξη του προγράμματος, το θεωρούμε ύψιστης σημασίας και πρέπει να πάρουμε απόφαση γι’ αυτό που ήδη πιστεύουμε και που ο δήμαρχος Περιστερίου Ανδρέας Παχατουρίδης έχει ήδη ζητήσει με επιστολή του από τον υπουργό, δηλαδή τη συνέχιση του προγράμματος και την παραμονή όλων των εργαζομένων, τονίζοντας ότι το θέμα πρέπει να επιλυθεί σε πολιτικό επίπεδο», είπε χαρακτηριστικά η κ. Τσιώτα.
Πλέστης
Από την αντίπερα όχθη, ευχολόγιο χαρακτήρισε την επιστολή του δημάρχου ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας Αλέξανδρος Πλέστης και τάχθηκε υπέρ της παραμονής των εργαζομένων.
«Αν μπορούν οι εργαζόμενοι να κρατηθούν από το Δήμο πρέπει να φροντίσουμε και να βρούμε τρόπο να τους κρατήσουμε. Είναι εργαζόμενοι με εργασιακή εμπειρία σε ένα πρόγραμμα πολύ σημαντικό, μια κοινωνική δομή απαραίτητη για τις οικογένειες που έχουν ανάγκες», υπογράμμισε ο κ. Πλέστης.
Τημπλαλέξης
Τα βέλη του ενάντια στην πολιτική της δημοτικής αρχής, η οποία ταυτίζεται με της τρικομματικής Κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξαπέλυσε ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Γρηγόρης Τημπλαλέξης.
Ο ίδιος πρόσθεσε πως ένα απλό ψήφισμα δεν αρκεί και κάλεσε το δημοτικό συμβούλιο σε απειθαρχία…!
«Όλες σας οι αποφάσεις και το επιχειρησιακό πρόγραμμα που ψηφίσατε πρόσφατα είναι στη λογική της ανταποδοτικότητας. Αφού λειτουργείτε σ’ αυτή τη λογική πώς θα κινηθείτε γι’ αυτό το θέμα; Εμείς καλούμε το Δημοτικό Συμβούλιο σε απειθαρχία. Έχει ξαναγίνει και σε άλλα Δημοτικά Συμβούλια, που έχουν έρθει σε αντιπαράθεση με την κείμενη νομοθεσία που είναι άδικη και καταστρατηγεί δικαιώματα και κατακτήσεις των εργαζομένων. Καλούμε το Δημοτικό Συμβούλιο να πάρει τέτοια απόφαση, ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης που είναι πολιτικής της Ε.Ε. και του Δ.Ν.Τ.
Θεωρούμε πως μαζί με το ψήφισμα πρέπει να υπάρχει και απόφαση για μόνιμη, σταθερή δουλειά όλων των εργαζομένων, για νέες προσλήψεις και χρηματοδότηση του προγράμματος από τον κρατικό προϋπολογισμό και όχι μεταφορά του κόστους και ότι ταυτόχρονα η διοίκηση πρέπει να ανακαλέσει τις αποφάσεις του Ιουλίου του 2012 αν θέλει να είναι ειλικρινής», ήταν τα λόγια του κ. Τημπλαλέξη.
Πουλιάσης
Τη σύγκρουση με την Κυβερνητική πολιτική και όχι απλά τη λήψη ψηφισμάτων ζήτησε και ο επικεφαλής της παράταξης «Ενεργοί Πολίτες για την Ανατροπή στο Περιστέρι» Αλέξης Πουλιάσης.
«Η παράταξή μου στηρίζει το ψήφισμα και όλες τις διεκδικήσεις των εργαζομένων. Το θέμα όμως δεν αντιμετωπίζεται μόνο έτσι. Με φαξ και επιστολές θα λυθεί; Θα πρέπει ή να πάμε “παράτυπα” για να κρατηθούν οι εργαζόμενοι όπως έχει γίνει σε άλλους Δήμους, ή να συγκρουστούμε», σημείωσε ο κ. Πουλιάσης.
Τελικά, έπειτα από μακρά διαλογική συζήτηση και διαφωνίες το ψήφισμα των εργαζομένων τέθηκε προς έγκριση ως είχε και έλαβε την ομόφωνη στήριξη του Σώματος.
Το ψήφισμα
Ολόκληρο το ψήφισμα, όπως έγινε αποδεκτό από το δημοτικό συμβούλιο έχει ως ακολούθως:
«Όπως γνωρίζετε, 31/03/2013 λήγουν οι συμβάσεις μας. Από 01/04/2013, η πρόθεση της πολιτείας, είναι να αντικαταστήσει το Βοήθεια στο Σπίτι, μια από τις πιο επιτυχημένες δομές πρόνοιας της χώρας που εξυπηρετεί 130.000 ηλικιωμένους και ΑΜΕΑ καθημερινά, με το νέο πρόγραμμα “κατ οίκον φροντίδα ηλικιωμένων”. Το πρόγραμμα αυτό, έχει εξασφαλισμένα χρήματα με Νόμο (58 εκ. ευρώ) τα οποία θα τα διαθέτει στους δικαιούχους. Ωστόσο, ο τρόπος που αυτό προβλέπεται να γίνει, δείχνει την πόρτα της ανεργίας στους εργαζόμενους, διαλύει τις υπάρχουσες Δομές, ενώ διαστρεβλώνει το πρόσωπο της πολιτείας αφού:
1. Δεν προβλέπει τίποτα για το υπάρχον προσωπικό. Χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση για να συνεχίσει ακόμα και ως προσωπικό στους Δήμους-παρόχους.
2. Χρηματοδοτεί δικαιούχους και όχι σταθερές Δομές και εργαζόμενους και καθιερώνει το σύστημα των παροχών, ακυρώνοντας το μοντέλο των σταθερών Δομών, που μια χώρα οφείλει να έχει.
3. Βάζει στο ίδιο τσουβάλι ιδιώτες με Δημοτικές Δομές χωρίς να μπορεί να μας εξασφαλίζει.
4. Χρήματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βιωσιμότητα των σταθερών Δομών και εργαζόμενων που έχουν προσληφθεί από ΑΣΕΠ, πάνε και σε ιδιώτες (τα χρήματα που είναι εξασφαλισμένα, ίσα που φτάνουν για τη βιωσιμότητα των νυν Δημοτικών Δομών. Πώς θα φτάσουν για όλους όταν αυτά είναι εξασφαλισμένα από ασφαλιστικές εισφορές, το μέλλον των οποίων είναι αβέβαιο; Τι θα γίνει από τη στιγμή που θα υπάρξει ενδιαφέρον από πολλούς και πώς θα διασφαλιστούν για όλους χρήματα, τόσα ώστε να καθιστά τους νυν εργαζόμενους ασφαλείς χωρίς κίνδυνο υποχρηματοδότησης;)
5. Τα κριτήρια που βάζει το κατ’ οίκον φροντίδα ηλικιωμένων, συρρικνώνουν την παροχή βοήθειας στους ανήμπορους πολίτες και από 130.000 που είναι τώρα, δικαίωμα για φροντίδα θα έχουν 22.000, καθιστώντας αδύνατο να βρεθούν τόσοι δικαιούχοι ισοκατανεμημένοι σε όλη τη χώρα αντιστοίχως των Δημοτικών Δομών που λειτουργούν. Αυτό, επιπλέον έχει ως αποτέλεσμα την υποχρηματοδότηση των περισσότερων Δομών και άρα το κλείσιμο τους και την απόλυση των εργαζομένων.
6. Ρίχνει στον κανιβαλισμό του ιδιωτικού επιχειρείν, Δημοτικές Δομές και εργαζόμενους, με ιδιώτες. Πώς, με ποια κριτήρια θα γίνει η επιλογή του ενός ή άλλου; Πώς διασφαλίζονται εκεί οι Δ.Δομές και οι εργαζόμενοι που υπηρετούν στο Βοήθεια Στο Σπίτι; Πώς διασφαλίζεται η υποχρέωση της πολιτείας να παρέχει φροντίδα;
Και σαν να μην έφτανε αυτό, η πολιτεία πάει ένα βήμα παραπέρα, αφού δηλώνει και με ημερίδες την πρόθεσή της, να επιβάλει τις Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, ως μοντέλο μέσα από το οποίο θα λειτουργεί το κατ’ οίκον φροντίδα. Δηλαδή, πλήρης αποδόμηση του κοινωνικού κράτους. Η τοπική αυτοδιοίκηση, ευνουχίζεται, αφού της στερείται κάθε δυνατότητα να ασκήσει κοινωνική πολιτική, κρατώντας το υπάρχον προσωπικό. Ως εκ τούτου: Λέμε όχι στις Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις ως μοντέλο λειτουργίας του ΒσΣ και των προνοιακών Δομών. Το μοντέλο των Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων, από μόνο του είναι άκυρο και ως εκ τούτου το απορρίπτουμε. Θεωρούμε ότι:
• Το γεγονός ότι η χώρα μας δεν έχει θεσμοθετημένες δομές πρωτοβάθμιας Κοινωνικής φροντίδας όπως το “Βοήθεια στο Σπίτι”.
• Ότι ο Καλλικράτης (άρθρο 96 και 97), προβλέπει δημιουργία Διευθύνσεων Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικών Ισοτήτων των Φύλων.
• Το γεγονός ότι υπάρχουν χρήματα εξασφαλισμένα: α) ΦΕΚ Α’ 135/14-06-2012 AKAΓE και β) 0,2 %, Ν. 4052/12 ασφαλιστικές εισφορές, ενώ προβλέπεται στα πλαίσια συμβατικής υποχρέωσης του Υπ. Εσωτερικών, η μέριμνα να καλυφθούν χρηματικά τόσο οι ανασφάλιστοι της χώρας, όσο και οι ορεινές, δυσπρόσιτες και νησιωτικές περιοχές.
• Ότι η ΚΕΔΕ επιβεβαιώνει ότι μέσω του “Βοήθεια Στο Σπίτι” υπάρχει τεράστια εξοικονόμηση πόρων λόγω της μείωσης του κόστους λειτουργίας των ασφαλιστικών οργανισμών με την παροχή υπηρεσιών υγείας και πρωτοβάθμιας φροντίδας, από ένα δίκτυο χιλιάδων εξειδικευμένων στελεχών και της εισροής ασφαλιστικών εισφορών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ενώ έρευνα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Καθηγητή κ. Ξ. Κοντιάδη: Αξιολόγηση των Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας από την Τοπική Αυτοδιοίκηση: δράσεις, ελλείμματα και επικαλύψεις) δείχνει το “Βοήθεια στο Σπίτι” ως την υπηρεσία με τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ως την πλέον καινοτόμα σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης.
• Το ότι οι εργαζόμενοι των ΒσΣ έχουν προσληφθεί αξιοκρατικά μέσω ΑΣΕΠ (Ν. 2190/94) με πλήρες ωράριο και πλήρη ασφαλιστική κάλυψη χωρίς ούτε μία ημέρα διακοπή όλα αυτά τα χρόνια, (από 6,5 χρόνια και άνω) καλύπτοντας πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
• Το γεγονός ότι έχουν προηγηθεί τρεις (3) Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου για την απρόσκοπτη συνέχιση του ΒσΣ και όλων των εργαζομένων σε αυτό:
α) Από 1/1/2012 έως 30/6/2012 του Ν. 4024/2011, β) Από 1/7/2012 έως 30/9/2012, άρθρο πρώτο Ν. 4087/2012 και γ) Από 1/10/2012 έως 31/3/2013 άρθρο δεύτερο Ν. 4087/2012.
• Το γεγονός ότι ακριβώς λόγω της αυξανόμενης φτώχειας και ανέχειας, θα πρέπει να υπάρξει εξαίρεση των κοινωνικών δομών και των εργαζομένων σε αυτές από τους περιορισμούς της δημοσιονομικής πολιτικής ώστε να μπορέσει να διαμορφωθεί ένα εθνικό δίχτυ προστασίας σε επίπεδο Δήμων και πολιτείας που θα αποτελεί εγγύηση για τον ανήμπορο πολίτη. Κάτι που δε μπορεί να εξασφαλιστεί από καμία Συνεταιριστική Επιχείρηση (που προτάσσει η πολιτεία ως μοντέλο λειτουργίας) δεδομένου ότι τότε, αν για οποιοδήποτε λόγο το κράτος μειώσει τα χρήματα αυτά, καμία Συνεταιριστική δε δικαιούται να τα απαιτήσει. Ζητάμε με βάση τα παραπάνω να:
Κάνετε Νομοθετική ρύθμιση που θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη συνέχιση της εργασίας του υπάρχοντος προσωπικού, τη δημιουργία κοινωνικών υπηρεσιών στους Δήμους, και την ένταξη των εργαζομένων σε αυτές.
Υπάρχει επιτακτική ανάγκη, σήμερα παρά ποτέ, η πολιτεία και όχι ο ιδιώτης, να σταθεί αρωγός στο δοκιμαζόμενο ανήμπορο πολίτη και άρα να του εξασφαλίσει ένα ανθρώπινο και σταθερό όσο και εγγυημένο δίχτυ κοινωνικής προστασίας, κάτι, που μόνο με τις υπάρχουσες Δομές που λειτουργούν μέσα από τους Δήμους και με Νομοθετική ρύθμιση που θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη συνέχιση της εργασίας του υπάρχοντος προσωπικού, τη δημιουργία κοινωνικών υπηρεσιών στους Δήμους και την ένταξη των εργαζομένων σε αυτές. Ας γίνει το Βοήθεια στο Σπίτι, το θεμέλιο για τον σεβασμό στον άνθρωπο, στη χώρα μας».





