Η απουσία επαρκών χρηματοδοτήσεων και η συστηματική ενίσχυση της αυτοκινητοκίνησης σε κεντρικό επίπεδο δημιουργούν ένα δυσμενές πλαίσιο για τη βιώσιμη μετακίνηση στη χώρα μας, υποστηρίζουν το Δίκτυο Πράσινων Αυτοδιοικητικών. Και καλούν σε μια μεγάλη κοινωνική συμμαχία για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου, των τραμ, των ποδηλατόδρομων, των πράσινων διαδρομών πεζών, τη διατήρηση και αναβάθμιση των τρόλεϊ, των προαστιακών και συνδυασμένων μεταφορών στις μεγάλες πόλεις και αποκλειστικές λωρίδες για λεωφορεία και ποδήλατα.
Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας ολοκληρώνεται και φέτος με περιορισμένη συμμετοχή των ελληνικών Δήμων, αφού -και όταν επιθυμούν να κάνουν κάτι- δεν βρίσκουν στήριξη από την κυβέρνηση.
Η πρόσφατη κυβερνητική εξαγγελία για την κατάργηση των τρόλεϊ στην Αθήνα και τον Πειραιά δεν αποτελεί μόνο «τέλος εποχής» αλλά και ένα ακόμη βήμα στην υποβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών. Σε πόλεις που ήδη υποφέρουν από ασφυκτική κίνηση, πολύωρες καθυστερήσεις και υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση, η επιλογή αυτή ενισχύει ακόμη περισσότερο την κυριαρχία του Ι.Χ.
Μελέτες καταδεικνύουν ότι οι πρόωροι θάνατοι λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα αυξηθούν ακόμη και με μείωση των εκπομπών, λόγω γήρανσης του πληθυσμού και μακροχρόνιας έκθεσης στη ρύπανση. Είναι λοιπόν σαφές ότι κάθε πολιτική στις μεταφορές πρέπει να αξιολογείται με βάση τις επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, στη βιώσιμη κινητικότητα, στην εξυπηρέτηση των πολιτών και στους κλιματικούς στόχους.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι σαφείς:
Κατεύθυνση πόρων: Το Ταμείο Ανάκαμψης και οι ευρωπαϊκοί πόροι εξακολουθούν να κατευθύνονται κυρίως σε μεγάλα οδικά έργα αντί για βιώσιμες μεταφορές. Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη αποκάλυψε την εγκληματική απαξίωση του σιδηροδρόμου και την κατασπατάληση ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Δόγμα «Μόνο Μετρό»: Η πολιτική εγκατάλειψης του τραμ και των υπόλοιπων μέσων σταθερής τροχιάς οδηγεί σε ακριβά και χρονοβόρα έργα, χωρίς ουσιαστικές λύσεις στις καθημερινές ανάγκες των πολιτών.
Αδιαφορία για ήπιες λύσεις: Εγκαταλείπονται τα γρήγορα και οικονομικά έργα, όπως τραμ, προαστιακός, ποδηλατόδρομοι, υπέρ φαραωνικών σχεδίων που απαιτούν δεκαετίες.
Χρηματοδοτήσεις χωρίς αντίκρισμα Βιωσιμότητας: Οι αναπλάσεις που χρηματοδοτούνται στις πόλεις δεν υποχρεώνουν σε όρους και προδιαγραφές που να ενισχύουν πραγματικά τη Βιώσιμη Κινητικότητα (ελεύθερα πεζοδρόμια κλπ).
Οι Πράσινοι Αυτοδιοικητικοί ζητούν:
Επιστροφή και ανάπτυξη του σιδηροδρόμου ως ασφαλούς, σύγχρονου και οικολογικού μέσου.
Διατήρηση και αναβάθμιση των τρόλεϊ και επέκταση του δικτύου τραμ με σύγχρονα οχήματα.
Ανάπτυξη εκτεταμένου δικτύου ποδηλατόδρομων και πράσινων διαδρομών πεζών.
Δίκτυα προαστιακών και συνδυασμένων μεταφορών στις μεγάλες πόλεις, με αξιόπιστες ανταποκρίσεις και μικρούς χρόνους αναμονής.
Αποκλειστικές λωρίδες για λεωφορεία και ποδήλατα, ώστε να αποδίδεται πραγματική προτεραιότητα στα ΜΜΜ.
Ένα διαφορετικό μέλλον για τις πόλεις μας
Η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει ότι οι πόλεις που επενδύουν σε δημόσιες συγκοινωνίες, ποδήλατο και πεζή μετακίνηση προσφέρουν καλύτερη ποιότητα ζωής, καθαρό αέρα, λιγότερο μποτιλιάρισμα και πιο υγιείς πολίτες. Το Παρίσι, το Λονδίνο, η Κοπεγχάγη και το Άμστερνταμ δείχνουν τον δρόμο.

Η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει δέσμια στο χθες.
Απαιτείται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο βιώσιμων μεταφορών, που θα βάζει στο κέντρο τους ανθρώπους, την κοινωνία, την υγεία, το περιβάλλον και όχι τα Ι.Χ. και τα εργολαβικά συμφέροντα.
Οι Πράσινοι Αυτοδιοικητικοί καλούν σε μια μεγάλη κοινωνική συμμαχία για βιώσιμη κινητικότητα, για πόλεις φιλικές στον άνθρωπο και το περιβάλλον, με δημόσιες συγκοινωνίες αξιόπιστες και πράσινες.

Προηγούμενο άρθροΠαρέμβαση Προέδρου της Βουλής από το δήμο Αχαρνών για το Περιβάλλον , την Ανακύκλωση και Οικολογική Δράση
Επόμενο άρθροBιοκλιματική ανάπλαση και ήπιας κυκλοφορίας γίνεται ο παράδρομος 1,75χλμ της Μεσογείων , στο Χολαργό