Τις δραματικές – όσο και αυξητικές – διαστάσεις του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας σε πολλές εκπαιδευτικές μονάδες πανελλαδικά, φαινομένου που αργά αλλά σταθερά αλλοιώνει τη φυσιογνωμία του σύγχρονου σχολείου, αναδεικνύει με ερώτησή του προς τον Υπουργό Παιδείας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, ο βουλευτής των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Τέρενς Κουίκ
Σύμφωνα και με την Πολιτευτή των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ στο Νομό Φθιώτιδας Βασιλική Δημητράντζου «τα προβλήματα των γονέων που λόγω των ανάλγητων επιλογών της μνημονιακής τρικομματικής συγκυβέρνησης, αδυνατούν να παράσχουν στα τέκνα τους τα απαιτούμενα για την επιβίωσή τους, επηρεάζουν τις ευαίσθητες παιδικές ψυχές, που γεμίζοντας οργή για την εντεινόμενη ένδεια που αναγκαστικά βιώνουν, ξεσπούν πρωτίστως στους συμμαθητές τους».
Ο βουλευτής , σημειώνει ότι τα λεγόμενα της Βασιλικής Δημητράντζου έρχεται να επιβεβαιώσει ευρωπαϊκή έρευνα σε έξι χώρες, με συντονιστή το «Χαμόγελο του Παιδιού»:
31,98% των ερωτηθέντων μαθητών στην Ελλάδα απάντησαν ότι έχουν πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού, 46% των μαθητών έχουν χτυπήσει άλλα παιδιά, 30% των μαθητών έχουν εκφοβίσει άλλα παιδιά, ενώ 36,78 % των μαθητών έχουν ζητήσει βοήθεια από φίλους για να αντιμετωπίσουν παρόμοια περιστατικά.
Είναι αναγκαίο, λοιπόν , τονίζει , να αναπτυχθούν τόσο η πρόληψη όσο και η άμεση ενεργοποίηση μηχανισμών παρέμβασης με στόχο την προώθηση ενός νέου αξιακού συστήματος, το οποίο θα διαπερνά τη δομή και τη λειτουργία του σχολικού περιβάλλοντος.
«Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να μειωθεί το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας;», ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό ο Τέρενς Κουίκ και ζητά την πρόσληψη σχολικών ψυχολόγων σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα, τη διεξαγωγή σεμιναρίων εντός των σχολικών μονάδων για την ψυχική υποστήριξη των γονέων και την εισαγωγή του ελέγχου ψυχικής κατάστασης των εν ενεργεία εκπαιδευτικών.
Η ερώτηση
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης , έχει ως εξής:
« Το ζήτημα της βίας και του εκφοβισμού σε πολλές εκπαιδευτικές μονάδες πανελλαδικά, αποτελεί ένα ανησυχητικά εντεινόμενο φαινόμενο, που αργά αλλά σταθερά αλλοιώνει τη φυσιογνωμία του σύγχρονου σχολείου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο άγριος ξυλοδαρμός μαθητή στη Φθιώτιδα, με σημαντικό τραυματισμό του στο κεφάλι.
Όπως επισημαίνει η Πολιτευτής των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ στο Νομό Φθιώτιδας Βασιλική Δημητράντζου «τα προβλήματα των γονέων που λόγω των ανάλγητων επιλογών της μνημονιακής τρικομματικής συγκυβέρνησης, αδυνατούν να παράσχουν στα τέκνα τους τα απαιτούμενα για την επιβίωσή τους, επηρεάζουν τις ευαίσθητες παιδικές ψυχές, που γεμίζοντας οργή για την εντεινόμενη ένδεια που αναγκαστικά βιώνουν, ξεσπούν πρωτίστως στους συμμαθητές τους».
Τα λεγόμενα της Βασιλικής Δημητράντζου, έρχονται να επιβεβαιώσει ευρωπαϊκή έρευνα σε έξι χώρες, με συντονιστή το «Χαμόγελο του Παιδιού»:
31,98% των ερωτηθέντων μαθητών στην Ελλάδα απάντησαν ότι έχουν πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού, 46% των μαθητών έχουν χτυπήσει άλλα παιδιά, 30% των μαθητών έχουν εκφοβίσει άλλα παιδιά, ενώ 36,78 % των μαθητών έχουν ζητήσει βοήθεια από φίλους για να αντιμετωπίσουν παρόμοια περιστατικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά κρουσμάτων εμφανίζονται στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, ενώ κυριαρχεί ένα γενικό κλίμα αποσιώπησης και ανοχής στο φαινόμενο, αφού μόνο οι περίπου μισοί μαθητές αναφέρουν τα συμβάντα βίας σε φίλους, εκπαιδευτικούς ή συγγενείς.
Κύριε Υπουργέ,
Είναι σαφές ότι η συνολικότερη κοινωνική αποδιοργάνωση αντανακλάται στην καθημερινότητα του σχολείου, με συνέπεια την υποβάθμιση, την αποστροφή για το σχολικό περιβάλλον, την απομάκρυνση από τις αξίες και τα ιδεώδη της εκπαίδευσης.
Είναι αναγκαίο, λοιπόν να αναπτυχθούν τόσο η πρόληψη όσο και η άμεση ενεργοποίηση μηχανισμών παρέμβασης με στόχο την προώθηση ενός νέου αξιακού συστήματος, το οποίο θα διαπερνά τη δομή και τη λειτουργία του σχολικού περιβάλλοντος.
Αξίες όπως η ετερότητα, η αλληλεγγύη, η ανεκτικότητα, η ισοτιμία, η κατανόηση της διαφοράς απαιτείται να επανατοποθετηθούν στο προσκήνιο της σχολικής ζωής σε μια προσπάθεια να επαναθεμελιωθεί ο κριτικός λόγος ενάντια στο μίσος, τη βία, το δογματισμό, τους σκοταδισμούς, που εν μέσω κρίσης και αξιακής σύγχυσης δηλητηριάζουν τις σχέσεις των παιδιών και των εφήβων μας.
Το σχολείο σήμερα, περισσότερο από ποτέ, απαιτείται να αντισταθεί σε τέτοια φαινόμενα. Παράλληλα, η Πολιτεία οφείλει, εκτός από το να αναγνωρίσει το πρόβλημα, να παράσχει τα εργαλεία που απαιτούνται στους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, αλλά και στους ίδιους τους μαθητές, για τη δραστική αντιμετώπισή του.
Η ευαισθητοποίηση, η επιμόρφωση, η παιδαγωγική, επιστημονική και θεσμική στήριξη των εκπαιδευτικών, αποτελούν αναγκαίες και αυτονόητες προϋποθέσεις.
Κατόπιν τούτων, ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
1.Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να μειωθεί το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας;
2.Προ πέντε μηνών, ανακοινώθηκε ότι κατόπιν πρωτοβουλίας του Υπουργείου Παιδείας, προωθείται η πρόσληψη 600-800 σχολικών ψυχολόγων, οι οποίοι θα τοποθετηθούν σε 1.000 σχολεία που εντάσσονται σε ζώνες εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Στόχος είναι η επέκταση της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας και στις υπόλοιπες σχολικές μονάδες της χώρας, με την πρόσληψη ψυχολόγων που θα απασχολούνται σε μόνιμη βάση.
α.Πόσοι εκ των 800 σχολικών ψυχολόγων έχουν διορισθεί και παρέχουν ήδη τις υπηρεσίες τους στις κατά τόπους εκπαιδευτικές μονάδες;
β.Πότε θα ολοκληρωθεί η πρόσληψη ατόμων της προαναφερομένης ειδικότητας σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας και κατά συνέπεια και στη Φθιώτιδα;
3.Θα στηρίξετε τη διεξαγωγή σεμιναρίων εντός των σχολικών μονάδων για την ψυχική υποστήριξη των γονέων;
4.Σκοπεύετε στα πλαίσια της αξιολόγησης των καθηγητών να εισάγετε και τον έλεγχο ψυχικής κατάστασης των εν ενεργεία εκπαιδευτικών;